2012 is the Year of 'Yim-jin', or the Black Dragon. The Year of the Dragon returns every twelve years but the Year of the Black Dragon only comes every 60 years. Korean people consider the Year of the Black Dragon to bring luck, believing the dragon ascends to heaven at the end of its long life under the water.
The Dragon is in fact the major symbol of good fortune in Chinese Astrology. The Dragon constellation, for example, is accorded the honor of being the guardian of the Eastern sky. According to tradition the Dragon brings in the Four Blessings of the East: wealth, virtue, harmony and longevity.
Indeed, of the 12 signs of the Chinese zodiac the Dragon is the most special, as it is a mystical being rather than an earthly animal. It is sometimes called a karmic sign. In this context that means we can expect grand things this year. Bigger than life is very much a Dragon thing. There will be spectacular successes as well as crash and burn failures.
2012년은 임진년(壬辰年)이다. 임(壬)이 육십갑자의 10천간(天干) 중 검은 색을 뜻하고, 진(辰)이 12지지(地支) 중 용을 뜻하므로 올해는 '흑룡의 해'라 말한다. 사람들은 올해 흑룡의 강한 기운을 기대하며, 결혼·출산 등 일생일대의 중요한 계획을 세우기도 한다.
우리 조상들에게 용이란
‘별주부전’에서 용왕을 살리고자 토끼의 간을 찾아 육지에 온 자라는 토끼를 데리고 바다 용궁으로 간다. ‘심청전’에서 효녀심청은 아버지의 눈을 뜨게 하기 위해 공양미 삼백 석에 인당수(지금의 서해로 추정)의 제물이 되었으나 다행히 용왕이 구해준다. 우리 고전소설에 나타난 것처럼 우리 조상들은 용을 바다의 신으로 생각하였다. 그래서 한 해의 풍어(豊漁)를 기원하기 위해 어민들은 바닷가 앞에서 용왕제를 지냈다.
새해 “용꿈 꾸세요” 덕담을 해보자. 예부터 용꿈은 최고의 꿈으로 쳤다. 용은 능히 못할 일이 없기 때문이다. 용비어천가(龍飛御天歌)에는 이성계 할아버지 도조의 꿈에 백룡이 나타난 이야기가 나온다. 흑룡을 죽여달라는 백룡의 청을 들어주자, 백룡이 사례하고 자손이 크게 흥할 것이라고 예언했단다.
우리 조상 시조 중에서는 용과 관련된 이가 많다. 고구려 시조인 주몽(재위 BC37~BC19)의 신화를 보면 주몽의 아버지 해모수는 지상에 내려올 때 다섯 마리 용이 끄는 수레를 탔다. 신라 시조인 박혁거세(재위 BC57∼AD4) 부인 알영은 용(龍)이 알영정(閼英井)에 나타나 낳은 딸이라고 한다.
건국 신화에 용과 관련된 이야기가 자주 나오는 것은 건국 시조들의 비범함과 신성함을 보여주기 위해서였을 것으로 추정된다. 또 용은 왕을 의미하기도 하여, 용의 옷을 '용포'라고 하고 용의 얼굴을 '용안'이라고 하였다.
중국 황하(黃河) 상류에 물살이 센 여울이 있어서 웬만한 물고기는 이를 오르지 못하나 이를 뛰어오르기만 하면 물고기가 용이 된다는 전설이 있다. 이 여울이 있는 협곡의 이름은 용문(龍門). 그리하여 용문에 오른다는 의미인 '등용문(登龍門)'은 입신(立身) 출세(出世)의 관문을 이르는 말이 되었다.
용은 12지지 중 유일한 상상의 동물
반면 동양, 특히 한중일에서는 용에 대해 어떠한 적대적인 의미도 부여하지 않았다. 용과 관련된 최초의 유물은 중국에서 7천년 전 신석기시대에 만들어진 것으로 보이는 토기와 옥모양 장식에서 보인다. 우리나라의 경우 청동기시대에서 초기 철기시대에 제작된 울산 천전리 암각화(국보 147호)에 네 발 달린 용으로 보이는 그림이 있다.
용은 육십갑자 12지지를 이루는 띠 동물 중에서 유일한 상상의 동물이다. 그것은 여러 동물의 특징을 결합하여 만들어졌다. 중국 송나라의 책에 보면 용은 ‘뿔은 사슴, 머리는 낙타, 눈은 토끼, 목덜미는 뱀, 배는 이무기(蜃), 비늘은 물고기, 발톱은 매, 손바닥은 호랑이, 귀는 소’와 같은 모습이라고 했다.
용은 융합과 변화의 상징
여러 가지 동물의 특징을 합쳐서 강력한 존재가 된 용. 이러한 이유로 이어령은 ‘십이지신 용’이라는 책에서 용을 ‘융합’의 상징이라 말한다. 그리고 21세기 글로벌 환경 속에서 가장 필요한 정보지식 IT를 이끄는 힘은 용과 같은 정신이라고 말한다. 곧 하이브리드, 크로스오버, 퓨전, 컨버전스, 매시업, 인터랙티브 등의 이종교류와 배합이 중요하다고 역설한다.
또한 그는 작아지기도 하고 커지기도 하는 능소능대(能小能大)의 신축성을 가지고 하늘과 땅 사이를 오가며 다양한 변화를 일으키는 용에서 한국인의 융통성을 발견한다.
같은 책에서 일본인 하마다 요는 용이 일본에서는 ‘유비쿼터스’처럼 다양한 사상이나 문화의 공존에 중요한 역할을 했다고 말한다. 유비쿼터스란 어디에서나 존재한다는 의미의 영어로, 라틴어에서 유래했다. 용은 하늘, 땅, 물 어디에나 나타날 가능성이 있고, 하나의 이미지나 관념만을 고정적으로 가진 것이 아니어서 그는 용에서 유비쿼터스를 떠올린 것이다.
하마다 요는 현대에 들어와서 이러한 용이 판타지소설, 만화, 애니메이션에만 갇혀 버린 것을 안타까워하며 동아시아의 용은 환경을 상징하기에 걸맞은 메타포라고 제안한다. 즉, 동양의 용은 자연친화적인 이미지이므로 지구온난화, 생물다양성의 상실, 수자원의 고갈, 기타 모든 분야에 용을 이용하여 표현할 수 있다고 말한다.
龍은 봉황, 기린, 거북과 함께 “4靈”의 하나로 상상의 동물이다. 그러나 실존하는 어떤 동물보다도 용은 최고의 권위를 지닌 최상의 동물이다. 용은 다른 동물들이 가지고 있는 최상의 무기를 모두 갖춤과 동시에 무궁무진한 조화 능력을 가지고 있다. 용은 우리의 생활과 의식구조 전반에 걸쳐 깊이 자리하면서 수많은 민속과 민간신앙, 설화, 사상, 미술품, 각종 지명에 이르기까지 다양한 모습으로 나타난다. 특히 신라인은 나라를 지키는 호국용(護國龍)을 탄생시켜, 우리의 사상사에서 빛나는 호국정신의 극치를 이루기도 하였다.
용의 해에 출생한 용띠 사람들은 건강하고 정력적이며 정직하고 용감하고 감수성이 예민하며 신뢰감이 두터운 성격을 갖고 있다고 한다. 또한 돈을 꿈꾼다던가 아첨하는 것을 싫어하는 것으로 전해진다.
반면에 용띠태생은 화를 잘 내고, 흥분을 잘하며, 고집이 세고, 좋고 싫음이 분명하며 다소 괴팍한 성미를 갖고 있다고 한다. 모든 띠들 중에서도 용띠는 애교 만점인 원숭이띠에 가장 끌릴 것이다. 마찬가지로 원숭이띠는 용띠의 장엄함에 끌려 그들은 싸우지 않는 팀을 이룬다. 용띠와 쥐띠의 결합은 용이 강한 반면 쥐는 기술이 좋아 역시 성공적인 짝이 될 수 있다. 그들은 힘을 합쳐 위대한 일을 할 수 있다. 즉 용띠와 삼합(三合)을 이루는 띠는 쥐띠와 잔나비띠이다. 용은 쥐가 영리한 두뇌와 원숭이의 재빠른 몸집을 형상화하였다고 한다. 그런가 하면 용띠와 돼지띠는 원진관계이다. 용은 돼지 면상의 코를 싫어한다.
(용혐저흑면:龍嫌猪黑面). 용은 열 두 동물의 형태를 모두 형상화한 동물인데, 다 잘 생긴 모습 중에 돼지의 코를 형상화한 것이 용의 코이다. 용은 돼지만 보면 자기 코를 생각하고 못 견뎌한다. 즉, 자기의 코가 돼지의 코를 닮아서 잘생긴 용모에 오점을 남겼으므로 돼지를 미워한다. 그래서 민간에서 결혼 궁합을 볼 때 용띠와 돼지띠는 서로 꺼린다.
용은 상상의 동물로 각 시대와 사회환경에 따라 사람들이 그들 나름대로 그 모습을 상상하고, 용이 발휘하는 조화능력을 신앙해 왔다. 따라서 시대와 사회환경에 따라 용의 모습이나 조화능력은 조금씩 달리 묘사되고 인식되어 왔다. 여러 동물의 특징적인 무기와 기능을 골고루 갖춘 것으로 믿어온 우리 문화에서 용은 웅비와 비상, 그리고 희망의 상징 동물인 동시에 지상 최대의 권위를 상징하는 동물로 숭배되어 왔다. 운행운우를 자유롭게 하는 물의 신으로서 불교의 호교자로서, 그리고 왕권을 수화는 호국용으로서 기능을 발휘하면서 갖가지 용신 신앙을 발생시켰고, 많은 설화의 중요한 화소(話素)가 되었다. 용이 갈구하는 최후의 목표와 희망은 구름을 박차고 승천하는 일이다.
그러기에 우리 민족이 상상해 온 용의 승천은 곧 민족의 포부요 희망으로 표상되고 있다.
용 龍
십이지의 용은 방향으로는 동동남, 시간적으로는 오전 7시에서 오전 9시, 달로는 음력 3월을 지키는 방위신이며 시간신이다.
용은 봉황, 기린, 거북과 함께 4령(4靈)의 하나로 상상의 동물인 용은 최고의 권위를 상징하는 존재이다.
용은 물에서 태어난 신 : 용은 물을 상징한 것으로 보여 진다. 그래서 용은 바다의 신이며 물의 신이다. 가뭄에 지쳐 비를 기다릴 때도 거친 바다가 고요해지기를 바랄 때에도 우리는 용에게 간절한 소망을 이야기한다.
물에서 승천한 용은 최고와 최상의 존재가 된다. 그래서 용은 임금의 상징이다.
용은 임금의 상징 : 임금의 얼굴을 용안, 임금이 입는 옷을 용의라 하는 등 임금과 관련된 것들은 모두 용과 관련시켰다.
옷에 그려진 용뿐만 아니라 다양한 생활도구에서도 용이 등장하는데, 이는 곧 그 물건의 권위를 자리매김하는 상징이다. 신성과 용맹 그리고 권위의 최상.
용은 신성한 영물의 대표격이다. 정성스럽게 새겨진 용은 그 자체의 화려함 만으로도 최상의 영물임을 드러내고 있다.
앞날을 예언하며 나라를 지키는 용 : 신성한 동물인 용은 앞날을 예언하기도 하며 나라를 지키는 신이 되기도 한다.
삼국시대 신라의 문무왕은 자신의 시신(屍身)을 화장하여 동해에 묻으면, 용이 되어 동해로 침입하는 왜구를 막겠다고 했다. 이에 따라 장사를 지내 동해에 묻었다. 삼국유사에 기록되어 전해지는 문무대왕에 관한 이야기는 최상의 상징인 용이 나라를 지키는 수호신 역할을 하고 있음을 말해준다.
부처의 가르침을 전하는 사찰. 그곳으로 들어가 보면 우리는 곳곳에서 용을 만날 수 있다. 사찰의 입구를 지키는 사천왕에게서도 그리고 사찰의 대웅전에서도 용이 등장한다.
불교와 용 : 불교에서는 부처님의 탄생 시에 아홉 마리의 용이 하늘에서 부처님을 향해 향수를 뿌림으로써 성체를 깨끗하게 했다고 전해진다.
한편 불교에서 공양할 때나 대중을 모을 때에 사용하는 목어는 물고기의 모습에서 점차 머리 부분만 용의 모습으로 변하여갔다
용은 문화적 동물 : 본초강목에 따르면 용은 여러 동물의 조합으로 이루어진 것이라 전해진다. 돼지의 코, 토끼의 눈, 낙타의 머리, 소의 귀, 사슴의 뿔, 뱀의 목덜미, 큰 조개 모양의 비늘, 호랑이의 주먹, 매의 발톱, 잉어의 비늘 이들의 조합이 용이다. 용은 이런 문화적 상징으로 탄생한 동물이다.
용의 아들 : 우리나라 최고의 종인 성덕대왕 신종. 종의 울림을 지탱하는 것은 바로 용이다. 이렇게 다양한 모습의 용들은 용의 아들이라고 전해지는데 용에게 성격이 다른 아홉 마리의 아들이 있다.
초도(椒圖)는 입으로 무엇을 물고 있기를 잘한다.
산예(奸猊)는 연기를 좋아하며 앉아 있기를 잘하는데 향로 다리에 새겨진다.
팔하는 물을 좋아하여 다리에 잠겨 있거나 건축물의 물 떨어지는 곳에 새겨지고
애자(碍子)는 살상을 담당하여 보검의 칼자루에 용이 삼키는 모습으로 나타난다.
수우(囚牛)는 음악을 좋아하여 거문고 머리에 새겨진다.
조풍(嘲風)은 모험심이 강하다. 건축 전각상에 새겨진 걷는 짐승이 바로 그 형상이다.
이문(耳吻)은 바라보고 삼키기를 좋아하여 건축가옥 등 머리에 새겨진다
종에 새겨진 용머리. 포뢰(蒲牢)는 울기를 잘한다.
비희(悲喜)는 짐 짊어지기를 잘하여 비석을 받치고 있다.
이들 아홉 마리 이외에도 민간에는 다양한 모습의 용들이 전해진다.
상승의 기운 용 : 변화와 수호, 권력의 상징인 용을 아름답게 그리는 저 손끝에 담긴 것은 상서로움과 최고의 가치를 염원하는 마음일 것이다.
물에서 나와 하늘로 오른 용은 세상을 조화롭게 하며 우리를 지켜주고 미래의 밝음을 가르쳐준다.
삶 속에서 느끼는 힘찬 상승의 기운을 우리는 용의 모습으로 간직하고 있다.
According to the Chinese Zodiac the Year of 2012 is the Year of the Dragon, which begins on January 23, 2012 and ends on February 9, 2013. The Dragon is the fifth sign of the Chinese Zodiac, which consists of 12 Animal signs. The Dragon is a creature of myth and legend. In ancient China, the celestial Dragon represents an emperor and power. Today, it is the ultimate auspicious symbol signifying success and happiness. May the celestial Dragon bring great good luck to everyone.
In Sung Dynasty (a Chinese imperial dynasty lasting from AD 960 - 1279) texts, the dragon is described as having the head of an ox, muzzle of a donkey, eyes of a shrimp, horns of a deer, body of a serpent covered with fish scales, and feet of a phoenix. The dragon usually clutches a pearl symbolic of its super-natural powers. Invariably accompanied by thunder and rain, dragons move like lightning and whirlwinds - - all powerful yet totally unpredictable.
People born in the Year of the Dragon share certain characteristics: Innovative, enterprising, self-assured, brave, passionate, conceited, and quick-tempered. The Dragons are the free spirits of the Chinese Zodiac. Restrictions blow out their creative spark that is ready to flame into life. So, they must be free and uninhibited. The Dragon is a beautiful creature, colorful and flamboyant. An extroverted bundle of energy, gifted and irrepressible, everything Dragons do is on a grand scale - big ideas and extreme ambitions. However, this behavior is natural and isn't meant for show. Because they are confident, fearless in the face of challenge, they are almost inevitably successful.
People born in the Year of the Dragon usually make it to the top. But, they must be aware of that too much enthusiasm can leave them tired and unfulfilled. They find pleasure in helping others, and you can always count on their help. Even though they are willing to assist when necessary, their pride can often impede them from accepting the same kind of help from others. Their generous personalities give them the ability to attract friends, but they can be rather solitary people at heart. Their self-sufficiency can mean that they have no need for close bonds with other people.
Dragon people tend to take thrilling risks, and burn the candle at both ends so they are fortunate to be blessed with good health. However, they can suffer bad health as a result of excess stress. Symtoms of their personalities often stem from emotional outbursts and can range from tension headaches to depression to hypertension. They can remedy these problems by maintaining their cool, implementing a routine in their daily lives, and practice meditation, Tai Chi or Yoga that soothe the mind and spirit as well as tone the body.
The Dragon is not the most domesticated of the Animal signs. So, people born in the Year of the Dragon prefer enjoying outdoor activities rather than staying at home. They are extroverts who have a deep love for nature. Their homes should be as large and majestic as their personalities, providing space for the fiery temperament or emotional eruptions that accompany their character. They have true and sincere love, which comes from the depths of their hearts.
Dragon people are quite imaginative, always able to see new paths and will take a radical approach. They have innate explorative spirit and try to succeed at one stroke. They are very adaptable and are fit for various occupations, especially if those occupations allow them to take the limelight. They work hard, but would rather give orders than receive them. They should avoid jobs that encompass too much routine, and should move toward jobs in which their self-reliance can be an asset.
People born in the Year of the Dragon like to spend money and are charitable themselves as well as with others. Many Dragon people will take big chances with their finances. It is very rare that they remain poor for long. They will always be straightforward in financial dealings and can always be trusted.
Dragon Years: 02/19/1904 to 02/03/1905 (Wood), 02/03/1916 to 01/22/1917 (Fire), 01/23/1928 to 02/09/1929 (Earth), 02/08/1940 to 01/26/1941 (Metal), 01/27/1952 to 02/13/1953 (Water), 02/13/1964 to 02/01/1965 (Wood), 01/31/1976 to 02/17/1977 (Fire), 02/17/1988 to 02/05/1989 (Earth), 02/05/2000 to 01/23/2001 (Metal), 01/23/2012 to 02/09/2013 (Water).
Famous Dragon People: Calista Flockhart, Colin Farrell, Courtney Cox, Courtney Love, Dinah Shore, Isabella Rossellini, Julia Ormond, Juliette Binoche, Reese Witherspoon, Roseanne Barr, Sandra Bullock, and Wynonna Judd.
The Dragon personality The Dragon is a creature of myth and legend. A symbol of good fortune and sign of intense power, the Oriental Dragon is regarded as a divine beast - the reverse of the malicious monster that Westerners felt necessary to find and slay. In Eastern philosophy, the Dragon is said to be a deliverer of good fortune and a master of authority. Therefore, those people born in Dragon years are to be honored and respected.
THE SIGN OF THE DRAGON
The key to the Dragon personality is that Dragons are the free spirits of the Zodiac. Conformation is a Dragon's curse. Rules and regulations are made for other people. Restrictions blow out the creative spark that is ready to flame into life. Dragons must be free and uninhibited. The Dragon is a beautiful creature, colorful and flamboyant. An extroverted bundle of energy, gifted and utterly irrepressible, everything Dragons do is on a grand scale - big ideas, ornate gestures, extreme ambitions. However, this behavior is natural and isn't meant for show. Because they are confident, fearless in the face of challenge, they are almost inevitably successful. Dragons usually make it to the top. However, Dragon people be aware of their natures. Too much enthusiasm can leave them tired and unfulfilled. Even though they are willing to aid when necessary, their pride can often impede them from accepting the same kind of help from others. Dragons' generous personalities give them the ability to attract friends, but they can be rather solitary people at heart. A Dragon's self-sufficiency can mean that he or she has no need for close bonds with other people.
The characteristics of the Dragon Sign are tempered by one of the five Chinese elements of Metal, Water, Wood, Fire and Earth overlaying a 5-year cycle of characteristics on the original 12-year cycle.
THE METAL DRAGON 1940 AND 2000
Truthful but extreme, courageous but unyielding, Metal Dragons have a strength similar to the Dragon fire. Metal Dragons succeed through determination. They are mighty and respect people who stand up to them. In troubled times, these Dragons make great allies, but become ferocious challengers. Metal Dragons can often calm others through their forceful personalities. They seek action, and things are never better than when they are defending a thought or belief about which they have complete faith. Metal Dragons like to lead, and have an affect that makes others want to follow them. Yet even if they attract no support they will fight alone.
THE WATER DRAGON 1952 AND 2012
Water has a calming effect on the Dragon's fearless temperament. Water allows the Dragon to re-direct its enthusiasm, and makes him more perceptive of others. These Dragons are better equipped to take a step back to re-evaluate a situation because they understand the art of patience and do not desire the spotlight like other Dragons. Therefore, they make smart decisions and are able to see eye-to-eye with other people. However, their actions can go wrong if they do not research or if they do not finish one project before starting another.
THE WOOD DRAGON 1904 AND 1964
Wood has a modifying influence and brings creativity to this sign. Questioning and liberal, Wood Dragons enjoy talking about original ideas and are open to other points of view. They are innovative, imaginative practical and appreciate art in each of its forms. Generally less pretentious than other Dragons, Wood Dragons have an ability to get along with other people. They have the essentials to build a prosperous and happy life for themselves. Still, Wood Dragons are outspoken and at times a bit pushy to quell everyone, even in the most friendly quarrel.
THE FIRE DRAGON 1916 AND 1976
The Fire Dragon is a powerful force to be reckoned with. This is a Dragon doubled! The Fire Dragon can move from calm and collected to combustible in a matter of seconds. In some ways the Fire Dragon is his or her own worst enemy. These Dragons cannot help feeling they are valuable and all-knowing. When they are right their vehemence and vigor is an asset to the cause, and though they value objectivity, they do not always employ the best decision-making measures, and sometimes jump to the wrong conclusion. They also suffer from recklessness and quick tempers. Yet, when they do keep their temper, emotions, and rivaling spirit under control, they emanate a commanding influence on other people.
THE EARTH DRAGON 1928 AND 1988
Earth Dragons make great managers because they are practical, levelheaded and demonstrate a knack for organizing. They still have the need to dictate and be admired, but they are affable, congenial and supportive. Compared to other Dragons, Earth Dragons are less likely to breathe fire at the least irritation. They will work diligently to complete their life goals. The Earth element adds a greater portion of self-control to the Dragon's personality and usually the Earth Dragon is deserving of the respect he or she desires. These Dragons take their life and romantic responsibilities quite seriously.
http://www.heritage.go.kr/tra/tra_ani_dra_exp.jsp
http://www.hancinema.net/where-to-ring-in-the-new-year-36897.html
http://www.stanssewingsupplies.com/catalogs/store.asp?pid=254835
http://www.usbridalguide.com/special/chinesehoroscopes/Dragon.htm
http://www.sciencetimes.co.kr/article.do?todo=view&atidx=0000057311
'Life > e—cultivate—culture' 카테고리의 다른 글
Linderella Jeremy Lin (0) | 2012.02.20 |
---|---|
31 Ways To Get Smarter In 2012 (0) | 2012.01.07 |
Google Doodles 2011 (0) | 2012.01.02 |
TIME's 2011 Person of the Year - Protester (0) | 2011.12.19 |
훈훈하게, 따스한 입김처럼 - 이제니 (0) | 2011.11.26 |